Grizzly's

donderdag 15 oktober 2009

Telt NoFollow voor back links?

Telt No-Follow voor SEO?

Leuk als je zo'n backlink van een website krijgt, jammer als je erachter komt dat de persoon hem nofollow heeft gemaakt. Vrees niet! Er zijn talloze discussies, in het engels en iedere andere taal, over links met de attribuut "nofollow". En of ze 'link juice' doorgeven.

Ik zal maar bij het begin beginnen, zoals wat een nofollow attribuut nou is en wat het doet. Je kan namelijk zelf ook die attribuut toevoegen aan al je links als je dat wil (niet aan te raden). Je herkent een nofollow link aan de volgende code:

nofollow code

Zoals je ziet is er een relationship attribuut toegevoegd aan de link met de tekst nofollow. Dit zorgt ervoor dat je Google verteld dat die die link niet moet volgen en ook geen Page Rank aan door moet geven. Dit heet 'link juice', het doorgeven van Page Rank aan een link naar een website toe.

Maar nou vraag ik je? Is iedereen op zoek naar Page Rank? Waarom snappen sommige niet dat je er veel meer aan hebt dat je beter ranked in de zoekmachine dan dat die groene PageRank balkje wat langer is. Page Rank heeft niets te maken met de manier waarop je ranked in Google.

Nofollow Misconceptie

Laatst kreeg ik een comment op een post, waar iemand me vertelde dat commenten met mijn keywords op blogs met nofollow, waardeloos is en een verspilling van mijn tijd.
Nou kan ik je vertellen dat er 2 kanten aan het verhaal van nofollow zit. Aan de ene kant heb je dat je hoger wilt ranken voor bepaalde keywords en aan de andere kant wil je een hogere Page Rank. Zelf kies ik voor de eerste want het zijn de zoekmachine bezoekers waaraan je geld online verdient.

De enige reden waarom ik een hogere Page Rank zou willen is om hogere directe advertentie kosten te vragen. Het punt is dat de anchor tekst nog wel wordt doorgegeven aan de link naar je website.

Als je een backlink krijgt van een relevante Wikipedia artikel (alle externe links op Wikipedia zijn nofollow) dan heeft dat gewoon waarde. Waarom? Het is een 'editorial' website. Mensen zijn bezig met het monitoren van de website en filteren de spam eruit. De links moeten dus wel waarde bevatten. De reden waarom de links nofollow zijn geworden is dat Wikipedia anders veel te veel PageRank doorgeeft aan websites en dat het een bijna waardeloze algoritme wordt. Merk je al dat Wikipedia voor veel keywords bovenaan staat?

Mensen, back links met nofollow tag zijn niet waardeloos!

Natuurlijke link building

Stel je een website voor op het internet die tonnen links heeft naar zijn website. Alle vrienden van die website linken naar hem toe en het ziet er goed en natuurlijk white hat uit. Zo moet het ook lijken voor je eigen websites. Als je alleen maar do-follow links achterna gaat, sla je jezelf een gat in het hoofd. Als je hoger wilt ranken voor keywords moeten alle links natuurlijk lijken en niet zelf gemaakt. Dit doe je door ook links op te bouwen die de nofollow tag hebben.

Om je website zo natuurlijk mogelijk eruit te laten zien, moet je over-optimalisatie vermijden. Ja je leest het goed. Als je een website hebt over poker en een sub pagina hebt die 1000 backlinks heeft met alleen maar de anchor tekst: "online poker" dan ziet het er in de ogen van Google niet natuurlijk uit en wordt je dus naar beneden gehaalt in de zoekresultaten. Varieer je anchor tekst, mensen linken naar je website met woorden als: check out deze website, wow coole website, klik hier. Ga zo maar door, dus hou dat in de gaten.

En kom niet met de crap naar me toe met wat Matt Cuts zegt, hij is aangenomen om SEO experts te misleiden (hij is immers het hoofd van de Google spam team - het team dat de crap van het internet afhaalt die door SEO experts gemaakt wordt), hoe blijft Google anders de beste zoekmachine van het internet? Hier is nog een leuke video die je wel interesant kan vinden:

Geadvanceerde Link Building


Enjoy!

Husky

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij wachten vol ongeduld op uw volgende artikels.
Tot hiertoe was het razend interessant.

Frank.

Grizzly zei

Hoi Frank,

Er komen een aantal posts aan deze week (ze zijn wel gericht op beginners), ben de laatste paar weken bezig geweest met een aantal andere blogs waarmee ik wat nieuwe blackhat methodes uitprobeer. De uitkomst komt over een maand, kan alvast melden dat ik ongeveer 1.000+ bezoekers kreeg per dag in de eerste week.

Goede niche ;)

janssen zei

Hi Husky,
kan ik met jou in contact komen via skype,msn of andere chat?
laat me snel weten.
Ik heb een voorstel voor je.

Grizzly zei

@Janssen,

Je kunt me bereiken via postforhusky@gmail.com

Anoniem zei

Interessant artikel. Ik heb wel een vraag naar aanleiding van een van je zogenoemde misconcepties over Wikipedia. Als je een relevante artikel hebt gemaakt voor Wikipedia wat goede informatie bevat over een onderwerp. Hoe krijg je deze hoger in de Google Ranking?

Een reactie posten

Contact informatie

Heb je vragen over de content op de pagina of de hele blog?
Om contact met me op te nemen kun je een email sturen naar Grizzly en ik zal proberen die zo spoedig mogelijk te antwoorden.